Într-o eră digitală în care telefoanele mobile au devenit indispensabile, multe dintre obiceiurile părinților sunt influențate de tehnologie, iar un subiect des dezbătut este cât de mult afectează relația părinte-copil utilizarea telefonului în timpul activităților comune. O astfel de întrebare a fost abordată recent în cadrul emisiunii „Născuți pentru a evolua” cu Ștefan Marcu, unde psihoterapeutul Raluca Bengulescu a oferit o perspectivă clară asupra acestei teme.
Telefonul și relația părinte-copil
Raluca Bengulescu a explicat că, în anumite situații, prezența unui părinte în parc alături de copilul său este esențială pentru dezvoltarea unei relații sănătoase. Cu toate acestea, utilizarea telefonului în timpul acestui timp petrecut împreună poate crea o barieră subtilă între părinte și copil. Deși nu este o problemă imensă dacă părintele răspunde unui mesaj urgent sau verifică rapid ceva pe telefon, atunci când telefonul devine o sursă constantă de distragere, aceasta poate afecta conexiunea emoțională.
Importanța calității timpului petrecut împreună
Psihoterapeutul subliniază că, mai important decât timpul petrecut împreună, este calitatea acestuia. Copilul are nevoie de atenție și interacțiune reală pentru a se simți validat și înțeles. De asemenea, timpul petrecut în parc poate fi o oportunitate excelentă pentru învățătura prin joc, pentru stimularea creativității și dezvoltarea abilităților sociale ale copilului. Dacă părintele este preocupat de telefon, acest timp poate fi irosit din punct de vedere emoțional, chiar dacă aparent copilul se joacă singur.
Cum putem gestiona utilizarea telefonului în timp ce suntem părinți?
Raluca Bengulescu sugerează câteva modalități prin care părinții pot echilibra utilizarea telefonului cu responsabilitățile lor parentale. În primul rând, este important ca părintele să își stabilească niște momente clare în care să se concentreze doar pe copil. De exemplu, dacă este nevoie de un interval pentru a răspunde unui apel sau mesaj important, acest lucru ar trebui să se facă rapid și fără a lăsa telefonul să devină un element constant de distragere. Un alt sfat util este să se creeze obiceiul de a pune telefonul în modul „Do Not Disturb” în timpul activităților cu copilul, pentru a elimina tentația de a verifica notificările.
Concluzie
În final, utilizarea telefonului în parc sau în timpul altor activități cu copilul nu este, în sine, o problemă. Provocarea apare atunci când acest comportament interferează cu conexiunea emoțională dintre părinte și copil. Așadar, este important ca părinții să conștientizeze impactul pe care îl poate avea atenția lor asupra copilului și să își regleze timpul dedicat telefonului pentru a asigura o relație sănătoasă și echilibrată.