Uniunea Europeană (UE) a stabilit un obiectiv ambițios de reducere a emisiilor de carbon prin intermediul Programului “Green Deal”, iar una dintre măsurile radicale incluse în pachetul “Fit for 55” vizează eliminarea din trafic a mașinilor pe combustie internă, considerate a fi printre cele mai poluante.
Potrivit acestui viitor regulament, care urmează să primească aprobarea Parlamentului European și a Consiliului, se introduce conceptul de “vehicul rezidual”, cărora li se va aplica interdicția de reparații semnificative. În prezent, se discută ca aceste vehicule reziduale să fie cele mai vechi de 15 ani.
Vehiculele reziduale care suferă defecțiuni la componente majore precum motorul, transmisia, frânele sau direcția, și care sunt considerate a fi vechi (potențial de aproximativ 15 ani), vor fi incluse în această categorie. Odată ce sunt etichetate ca vehicule reziduale, acestea nu vor putea fi supuse unor reparații semnificative și, cel mai probabil, vor trebui casate.
Programul ambițios al UE, “Fit for 55”, își propune să elimine emisiile directe din transporturi până în 2050, stabilind obiective intermediare, cum ar fi o reducere de 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990.
Un pas important în această direcție este interzicerea, în 2035, a mașinilor noi cu motoare cu combustie, cu excepția vehiculelor care funcționează cu combustibili sintetici. Cu toate acestea, adoptarea vehiculelor cu emisii reduse sau zero în UE rămâne în urma așteptărilor, cu diferențe semnificative între statele membre.
Această mișcare radicală a UE arată determinarea de a aborda criza climatică prin intermediul politicii și reglementărilor. Cu toate acestea, este posibil să genereze dezbateri și îngrijorări cu privire la impactul economic și social al unei astfel de schimbări bruște în industria auto și asupra proprietarilor de mașini mai vechi. Este esențial să se țină cont de echilibrul între protejarea mediului și asigurarea unei tranziții juste și echitabile pentru toți cei implicați.