Sorin Grindeanu, prim-vicepreședinte al PSD și ministru al Transporturilor și Infrastructurii, a adus în atenție progresele semnificative în reforma sectorului transporturilor din România, în urma unei întâlniri cu reprezentanții transportatorilor români desfășurată la sediul MTI.
Într-o perioadă de mai puțin de o săptămână, Guvernul condus de Sorin Grindeanu a luat măsuri decisive pentru implementarea schimbărilor dorite în domeniul transporturilor rutiere. Unul dintre punctele-cheie rezolvate recent este reintroducerea toleranțelor la mase și dimensiuni pentru depășirile peste limitele maxime admise.
Printre rezultatele concrete ale acestei întâlniri se numără:
1. **Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR.**
2. **Posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST).**
3. **Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic.**
Pe lângă aceste măsuri, s-au luat și inițiative care nu necesită adoptarea prin acte normative, cum ar fi reducerea timpilor de așteptare în frontiere și implementarea separării fluxurilor UE și non-UE prin intermediul CNAIR, acolo unde este posibil.
Demersurile concrete includ și:
– **Corelarea periodicității examinării psihologice a personalului din transportul rutier cu termenele aplicate în cazul transportului feroviar.**
– **Corelarea Ordinului MTI 995/2011 (normele și procedurile de control ale ISCTR) cu noile prevederi din HG 1317/2023.**
Un alt aspect important abordat de Sorin Grindeanu este legat de constituirea grupurilor de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ, precum și îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi. În cadrul acestor grupuri de lucru, se vor căuta soluții pentru modificarea cadrului legislativ privind condițiile de omologare, instalare și montare a tahografelor inteligente de generația a doua.